Ultimele articole

  • Piramida - monumentul din caramida
    Monumentul de la granita dintr Franta si Spania
  • Mi-am facut perete din caramida
    Caramida impreuna cu un strop de informare si harnicie au schimbat atmosfera unei incaperi
  • De ce folosim caramizile pentru fatade?
    Caramizile decorative ceramice vor fi totdeauna apreciate datorita calitatilor ce nu pot fi reproduse de un alt material
  • Little Brick Studio
    MAKE Arhitecture a proiectat Little Brick Studio aflat in Abbostford, o suburbie a orasului Melbourne, Australia.
  • Pereti de caramida in amenajarile interioare
    Peretii interiori placati cu caramida surprind privitorul si imprima un caracter ferm amenajarii, fie ca este vorba de un décor modern, fie unul rustic.
  • Caramida in baie
    Caramida aparenta da un aer rustic caselor noastre. Cand insa zidul de caramida este in baie, el poate fi o adevarata provocare pentru amenajarea acestui spatiu care de obicei este destul de mic.
  • Dinamism si caramida
    Caramida confera dinamica vizuala in acelasi fel in care pietrisul sau alte roci sedimentare comunica o natura granulara, etereogena
  • Caramida in arhitectura organica
    Caramida rosie, betonul mahon si rosu Cherokee intampina vizitatorii. Faptul ca s-au folosit trei materiale esentiale in toata casa, caramida, betonul si lemnul masiv, induce sentimentul de unitate si organicitate.
  • Campusul universitar Uilenstede
    Uilenstede este situat la nord de Amstelveen. Acesta este unul din cele mai mari campusuri studentesti din Europa, ingloband 3400 de camere si apartamente. Foarte multi studenti din Amsterdam sunt cazati in acest complex.
  • Bastionul Maria Therezia
    Bastionul Maria Therezia datand din secolul XVIII a fost renovat si transformat in centru public dupa un proiect al studioului de arhitectura ARCHEUS.

Capela MIT

Capela Institutului Tehnologic Massachusetts (consacrata in 1955), desi o cladire mica, este adesea citata ca un exemplu de arhitectura moderna. Capela non-denominationala face parte dintr-un grup de trei cladiri din campusul MIT proiectate de arhitectul Eero Saarinen. Saarinen a proiectat si amenajarea spatiului verde din jurul celor trei cladiri.
Leland M. Roth a inclus cladirea in Istoria Arhitecturii Americane: “prin jocul cu lumina si prin focalizarea sa pe blocul alb de marmura al altarului, Saarinen a creat un loc al tacerii mistice.”
Cladirea este situata intre doua palcuri de mesteceni si are un zid la est, toate proiectate de Saarinen. Zidul si copacii ofera un fundal uniform pentru capela si izoleaza locul de zgomotul si agitatia cladirilor adiacente.
Din afara, capela este un cilindru de caramida simplu, fara ferestre, plasat in interiorul unui sant de beton foarte superficial. Cilindrul are dimensiunile de 15 m in diametru si 9 m inaltime, deasupra fiind plasata o clopotnita de aluminiu. Clopotnita a fost proiectata de sculptorul Theodor Roszak si adaugata in 1956.
Interiorul este remarcabil prin intimitate uimind prin impactul vizual. Cladirea non-denominationala are grija sa nu evoce simboluri sau reprezentari ale vreunei religii anume. In loc de aceasta alege sa se foloseasca de limbajul luminii si formei pentru a trezi spiritualitatea. Zidurile interioare ondulate sunt din caramida neregulata, facandu-te sa te gandesti la mainile unui batran servitor, aspre si credincioase, impregnate de amintiri.
Ca o cascada de lumina, o sculptura de metal de Harry Bertoia straluceste din luminatorul circular pe un mic altar auster de marmura. Lumina din partea de jos, se reflecta prin apa din canal in interiorul cladirii, captata prin fante in zid.
Saarinen spunea despre Capela MIT: “Un interior intunecos parea alegerea potrivita – un interior complet separat de lumea exterioara… Imi voi aminti intotdeauna de o noapte dintr-una de calatoriile mele ca student cand am stat intr-un sat muntos din Sparta. Era o luna stralucitoare deasupra si o lumina secundara, discreta de-alungul orizontului. Aceasta forma de lumina, din doua surse, parea cea mai potrivita pentru a sugera ideea de “alta lume. Prin urmare lumina centrala ar cadea deasupra altarului dramatizata de sculptura lui Henry Bertoia – iar lumina secundara ar fi reflectata in sus din canalul de apa inconjurator, prin arcade”. Aceasta lumina ambientala vaga este completata cu iluminare artificiala.
Capela are o orga excelenta proiectata special pentru acest spatiu de Walter Holtkamp. Holtkamp a avut o contribuite majora in anii ’50 in renasterea scolii clasice de construire de orgi.

Ultimele articole